Talks’ & Workshops

Har dit netværk eller din team brug for inspiration og konkrete værktøjer til, hvordan man kan arbejde med psykologiske barriere i forandrings- og bæredygtighedsarbejdet? I den bæredygtige omstilling er den dominerende tendens at bombardere med rationelle argumenter for hvor travlt vi har. Men vi er ikke rationelle.

“The emotional tail wags the rational dog.” - Jonathan Haidt, Social Psykolog

  • PSYKOLOGISKE BARRIER MOD FORANDRING

  • KERNEBEHOV: DERFOR ER DE BANGE FOR DIN LØSNING

  • FORANDRINGSPARATHED: FORSTÅ FASERNE

Fra Immunity to Change
af Robert Kegan og Lisa Lahey

“Når læger fortæller hjertepatienter, at de vil dø medmindre de ændrer deres vaner, er kun én ud af syv i stand til at gennemføre de fornødne livsændringer.”

Ouafa Rian - Chef Konsulent, HR Udvikling, Region Midt

“Jeg har haft den store fornøjelse at arbejde sammen med August og har fundet ud af, at i et yderst uforudsigeligt, projekt som YouthCore konferencen, kræves en særlig evne til at navigere i procesfacilitering, teamwork og sociale aspekter af et projekt, der er knyttet til en meget politisk institution. Dette er en færdighed, som August besidder i høj grad.”

For Bæredygtigheds-ansvarlige og ESG managers

Selvom det ikke står i jobbeskrivelse er forandringsledelse en direkte del af arbejdet med bæredygtighed. Men klassiske change-management teori holder ikke nødvendigvis stik, med mindre man har et forandrings-mandat fra ledelsen, og uden det er den Bæredygtighedsansvarlige efterladt med stor frustration og kan opleve meningsløshed.

Derfor, skal vi Bæredygtighedsansvarlige blive bedre til at udøve forandringsledelse nedefra og en-til-en.

FORSTÅ MODSTANDEN

Jeg giver et indblik i de psykologiske kernebehov og værdier, som oftest gør at modtageren af forandringen sætter hælene i, og stritter i mod. Måske føler økonomichefen sig lidt dum, fordi hun ikke forstår de nye ESG krav eller forretnings-potentialet i bæredygtighed, og derfor skubber hun det til side, ansvaret væk eller taler uden om.

MØD MODTAGERNE HVOR DE ER

Vi tager fat i et konkret værktøjer til at møde modtageren af forandringen i øjenhøjde, ud fra hvor forandringsparate de reelt er. Ved at identificere hvilke af de 5 Forandringsstadier modtageren er på, bliver det nemmere at navigere i modstanden og med mindre frustration. For forstår man først hvor modtageren er, og hvorfor de er der, udvikles sympati for modtageren hvilke gør det nemmere at møde dem, og for dem at møde dig.

SKAB MERE BUY-IN

Når vi deltagerne både forstår modstanden og kan møde modtagerne hvor de er, er det nu meget nemmere at skabe buy-in for den forandring man ønsker at skubbe igennem. Nu handler det om at samle hvad vi har lært og hjælpe modtagerne op af Forandringstrappen, ved at skabe motivation for forandringen, ved at de føler sig set og forstået.

Carsten Skovlund - Affiliated Lecturer & Project Coordinator, VIA University College

“Jeg har ved flere anledninger brugt August som oplægsholder. Han demonstrerer en evne til at falde ind i en bred vifte af temaer, især med vægt mod bæredygtige initiativer. Som sidegevinst medbringer han et væsen der nærmest omgående adopteres af publikum.”

Med afsæt i en model udviklet til at beskrive rygeres forandrings process mod at blive ikke-rygere, udviklet af Prochaska og DiClemente i 70’erne, dykker vi ned i hvordan vi møder mennesker, og støtter dem i deres forandringsparathed der hvor de er.

For de skal hjælpes på forskellige måder, alt efter hvilke stadie de er på.

Hvilet stadie er din modtager på? (kollega, chef, kunde?)